יום חמישי, 26 בנובמבר 2009

ספרים ואמא שלי

אחד הדברים שאני הכי אוהבת לעשות זה להיכנס לחנות ספרים ולפשפש. קשה לי לעמוד בפיתוי של לקנות ספר (יותר מאשר מול אוכל, אלא אם כן זה משהו שקשור לשוקולד). מה שעוד משמח אותי זה המחירים הנמוכים של המבצעים השונים - בין 20 ל-25 שקלים לספר.

אין דבר שמשמח אותי יותר מאשר לראות את הספרים עומדים בשורה בספרייה שלי. אני מעדיפה לקנות ספרים ולא ללכת לספרייה (אף פעם לא היה לי מנוי לספרייה, מלבד בתיכון). אין לי הסבר רציונלי לעניין. אני פשוט אוהבת לקנות ספרים ולראות אותם אצלי בבית על המדפים.

יש לי גם חוקים הקשורים לספרים: אני אף פעם לא מלווה ספרים לאנשים שאני לא בקשר קרוב ותכוף איתם (הרבה ספרים הלכו לי לאיבוד כי אנשים פשוט לא יודעים להחזיר). גם כאשר אני כבר מלווה ספר, הוא מגיע עם הוראות שימוש - אסור בשום פנים ואופן לעשות אוזניים בספר (לכן אני תמיד מצרפת סימניה), אסור לקשקש עליו ובאופן כללי לשמור עליו ולהחזירו באותו מצב בו הוא התקבל.

זה אולי נשמע קצת אובססיבי ומוגזם, אבל זו אני והספרים שלי.

מאז שלמדתי לקרוא וגיליתי את עולם הספרים, גיליתי עולם ומלואו. הספרים תמיד היוו (ועדיין מהווים) חלק נכבד מחיי. הם היוו מקום מפלט מהמציאות הבלתי נעימה, הם גירו את דמיוני, הם העשירו את עולמי, הם העשירו את השפה שלי, הם גרמו לי להיות הגיבורה, זו שמעיזה, זו שדברים מעניינים קורים לה.

אני זוכרת שדבר ראשון שעשיתי כשחזרתי מבית-הספר היה לפתוח ספר ולקרוא. זה שיגע את אמי, שרצתה שקודם כל אעשה שיעורי בית (למרות שתמיד הייתי תלמידה טובה).

וכל ההקדמה הזאת - למה? אני רוצה לשתף אתכם בספרים שהשאירו עלי רושם. במשך השנים פיתחתי תחושות חזקות לגבי איזה ספר ימצא חן בעיני לפי התקציר הכתוב בגב הספר. לעתים רחוקות התאכזבתי מספר שקניתי עד כדי אי קריאתו לאחר הדפים הראשונים.

אחד מהספרים שעשו לי את זה נקרא "זה לא שאני אוהבת" מאת אורית הראל. להלן התקציר: הסיפור מגולל את קורותיה של שנה אחת של התפכחות בחייה של נילי, אשת קריירה צעירה ורווקה שקשריה עם הסובבים אותה מגיעים אל רגע האמת. במהלך אותה שנה בוחנת נילי מחדש את פרשת האהבים שהיא מנהלת זה שנים עם גבר נשוי, מבררת את יחסיה עם אמה ומנסה ללמוד להשלים עם אבידות הכרחיות ולשמוח במציאות קטנות שהחיים מזמנים.

הספר הזה ריגש אותי ברמות - צחקתי, בכיתי, כאבתי, התרגשתי - אני חושבת שחוויתי את כל קשת הרגשות.

מה שהכי ריגש אותי בספר ושאליו הכי התחברתי היא מערכת היחסים של נילי עם אמה. למרות הנסיבות השונות, זה מאד הזכיר לי את מערכת היחסים שלי עם אמי. היה בספר משפט אחד שפשוט גרם לי לבכות בכי תמרורים:

"אלוהים, תציל אותי. אני לא רוצה להיות אמא של אמא שלי. עוד לא. עוד בכלל לא."

אחד הדברים שמאד מפחידים אותי זה לראות את אמי מזדקנת ולדעת שאני אצטרך לטפל בה. מצד אחד אני זוכרת לה את כל התקופות שהיא טיפלה בי במסירות, בהקרבה, בוויתור, באהבה מכל הלב ואיך אפשר שלא להחזיר לה באותו המטבע. מצד שני אני כועסת עליה שהיא מזדקנת בגלל שאני מפחדת שהיא תמות ותעזוב אותי לבדי וקשה לי בכלל לחשוב על זה - מה שגורם לי לפעמים להתנהג אליה לא יפה במקום פשוט להגיד לה שאני מאד אוהבת אותה ולא רוצה ששום דבר רע יקרה לה.

5 תגובות:

פזית אמר/ה...

ראשית אומר כי את אהבתך לספרים אני מבינה מאותו מקום. הקסם שטמון בין דפי הספר ושאת רוצה לגלותו הוא מה שמניע אותנו לקנות את הספרים בכזו התלהבות. ספר הוא בשבילי כמו נכס ומקומו אצלי בבית על המדפים... שהולכים ומצטמצמים עם הזמן...
ביחס לאמא,כבר אמרתי בעבר ,יותר חמלה ופחות כעס. תמיד תעמידי מול עיניך את מה שהיא עשתה למענך במסירות וללא התניה. אל תצפי לכך שתוכלי לטפל בה באותה צורה שהיא טיפלה בך. היא אמא שלך והיא מונעת מרגשות אחרים. את ביתה ,ואת מונעת בצורה אחרת. אבל יותר רכות והבנה,ללא מתיחת ביקורת בצורה נוקשה יעשו את העבודה לשתיכן.ולא צריך לכעוס עליה שהיא מתבגרת ומזדקנת. זה לא בידיה. נסי לנצל כל יום כדי ליצור בינך ובינה אנרגיה חיובית. הזמן עובר מהר ואת לא רוצה להצר על כך שלא ניצלת אותו בצורה חיובית. אני בטוחה שכך גם את תרגישי יותר טוב.
תני לה חום והבנה וזה יחזור אלייך פי מאה!
אוהבת את שתיכן,פזית

Unknown אמר/ה...

הלוואי שהיה לי זמן לקרוא ספרים, הלוואי שיכולתי להיות קרובה, לא רק לאמא שלי אלא גם לאחים שלי ולחברות שקרובות אלי....
תודה לאל שהמציאו את האינטרנט שמאפשר את המשך התקשורת עם אנשים שחשובים לי....תודה לאל שהגעתי לגור בעיר הכי מקסימה לי בעולם שלפחות אני מרגישה בה נהדר ולא שוקעת בגעגועים כואבים......
נשיקות

אנונימי אמר/ה...

פנינה יקרה ,ריגשת אותי עד מאוד ,אני בצעירותי הייתי כמוך חוזרת הביתה ורצה לספרים ,יושבת ליד הספריה וקוראת וכאשר אבא שלי בא לבדוק הייתי מיד מסתירה את הספר ומניחה ספר לימוד מעל ,הורי תמיד התגאו שאני משקיעה מאוד בלימודים והאמת הייתה שבעצם קראתי וקראתי ,היום לצערי אני קוראת פחות .
לגבי אמא שלך כל כך מבינה אותך אני רק בשנים האחרונות גליתי את אמא שלי מחדש ,היום אני אוהבת אותה מאוד מחבקת ומנשקת אותה הרבה וחושבת בעצב שזמנינו קצוב ,מסכימה מאוד עם מה שפזית כתבה לך שתנצלי את הזמן שלך איתה באהבה ,חיבוק אביבה .

אנונימי אמר/ה...

קראתי את הרשומה האחרונה שלך וכ"כ התרגשתי.

את כותבת כ"כ יפה שפשוט בא לי לבכות.

הרשימה על ספרים ואמא שלך היתה כ"כ מרגשת...כ"כ אמיתית ונוגעת ללב...

תודה

אריאלה

אנונימי אמר/ה...

פנינוש הלוואי ויכולנו להיות בארץ ולעזור לטפל בברוניה...אחרי כל שיחה עם הארץ יש מו סוג של דממה אריה ואני חסרי אונים...פשוט מנסים לתמוך ולעוד אותה דרך הטלפון..הלוואי שהיינו קרובים..ד"ש ונשיקות שושי
***את מדהימה נקודה